Διὰ τοῦ Χριστοῦ τὴν πίστιν τὴν ἁγίαν καὶ τῆς Πατρίδος τὴν Ἐλευθερίαν

† Με τη Χάρη του Θεού, το Απολυτίκιο του Οσίου Εφραίμ του Κατουνακιώτου

Κυριακή, 20 Οκτωβρίου 2019

Ποιος είναι αυτός ο τυχερός που έχει τα δύο αυτά ονόματα μαζί «ΦΙΛΟΣ του ΘΕΟΥ και Πολίτης του ΧΡΙΣΤΟΥ»;

Κάθε φορά που έρχεται η 21η Οκτωβρίου τον θυμόμαστε, τον μακαρίζομε και τον παρακαλούμε. Ούτε καν κατάλαβα πως τον έκανα φίλο μου, μακάρι να με θεωρεί και αυτός το ίδιο. Όλοι να τον κάνουμε φίλο μας γιατί από αυτές τις φιλίες κερδίζουμε πολλά.
Γράφει ο Δρ. Κωνσταντίνος Βαρδάκας
Ας ξεκινήσουμε να ομιλούμε για αυτόν…  Στα μαύρα χρόνια της τουρκοκρατίας το 1526 ένα ορφανό από πατέρα συλλαμβάνεται από τους τούρκους και φυλακίζεται για να πιεστεί ώστε να εξισλαμιστεί. Από τα κάγκελα της φυλακής στην χερσόνησο της Παναγίας βλέπει το λιμανάκι όπου αποβιβάστηκε πριν χρόνια για πρώτη φορά σε ακτογραμμή της Μακεδονίας ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ των Εθνών Παύλος. Φέρνει στο νου του  τα παιχνίδια με τους φίλους του στα σοκάκια του κάστρου της ΧΡΙΣΤΟΥΠΟΛΕΩΣ αλλά και τις προσπάθειες που κάνουν οι Οθωμανοί κατακτητές εκείνες τις μέρες να εξισλαμίσουν το όνομα της ΧΡΙΣΤΟΥΠΟΛΕΩΣ σε Καβάλα.
Εκεί μόνο του που είναι, κλαίει ,αλλά όχι για πολύ. Ξαφνικά λαμπρό φως γεμίζει την φυλακή και εμφανίζεται ενώπιον του  η Υπεραγία Θεοτόκος.

Του ανοίγει την πόρτα της φυλακής (όπως έγινε και με τον ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΠΕΤΡΟ στα Ιεροσόλυμα) και δίχως να τον δει κανένας τον οδηγεί στο διπλανό Μοναστήρι της με την επονομασία ΠΑΝΑΓΙΑ η ΚΑΜΜΥΤΖΙΩΤΙΣΣΑ που βρισκόταν στην άκρη της Χερσονήσου της Καστροπολιτείας της ΧΡΙΣΤΟΥΠΟΛΕΩΣ.

Εκεί οι τούρκοι λόγω των προνομίων που έδωσε ο Μωάμεθ δεν έχουν κανένα δικαίωμα να εισέλθουν.

Το ορφανό έχει συγκλονιστεί από την εξαίσια παρέμβαση αυτή της ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ, αφηγείται το γεγονός στον ηγούμενο και  γίνεται δόκιμος μοναχός.
Αλλά τα βέλη του βελιάρ δεν το αφήνουν το μικρό ήσυχο .

Μια κοπέλα νικημένη από τον πειρασμό του επιτίθεται με κακιές προθέσεις. Το ορφανό φεύγει σαν τον ΠΑΓΚΑΛΟ τον ΙΩΣΗΦ.

Βλέπει τον πόλεμο που σηκώθηκε εναντίον του και παίρνει ευχή από τον ηγούμενο για να εγκαταβιώσει στην Ιερά Μονή ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ στο ΠΕΡΙΒΟΛΙ της ΠΑΝΑΓΙΑΣ στην οποία οφείλει τόσα πολλά.

Εκεί αδελφοί μου  ο ιερομόναχος πλέον ΑΓΙΟΣ ΦΙΛΟΘΕΟΣ  φτάνει σε μεγάλα ύψη αγιότητας και για  να κρύψει τα έκτακτα χαρίσματα που του δίνονται επικαλείται λόγους υγείας και εγκαταβιώνει  με λίγους μαθητές του σε ένα κάθισμα έξω από το μοναστήρι.

Σε ηλικία 85 ετών αποδημεί και δίνει στους μαθητές του την εντολή να αφήσουν το σκήνωμα του στο δάσος, ώστε να το φάνε τα άγρια θηρία διότι δεν επιθυμεί την δόξα των ανθρώπων.

Οι μαθητές του υπακούν, αλλά στήλη φωτός κάθε βράδυ κατέρχεται από τον ουρανό και κάνει γνωστό τον πνευματικό αυτό θησαυρό. Οι Μοναχοί της Ιεράς Μονής Διονυσίου παραλαμβάνουν το ΑΓΙΟ ΣΚΗΝΩΜΑ και με πομπή το τεθησαυρίζουν ανάμεσα στα πνευματικά σεβάσματα τους.

Όμως η Ιστορία δεν τελειώνει εδώ γιατί έχει συνέχεια μέχρι τις ημέρες μας.. κάντε ένα κόπο να διαβάσετε την εξέλιξη ..

Στα χρόνια της Επανάστασης του 1821 και μετά  οι ΑΓΙΟΡΕΙΤΕΣ λαμβάνουν τις Εικόνες και τα Ιερά Λείψανα και κατέρχονται στην νότια Ελλάδα φοβούμενοι αντίποινα των τούρκων.

Έτσι η Κάρα  και τα Λείψανα του ΟΣΙΟΥ ΦΙΛΟΘΕΟΥ βρίσκονται  στην ανατολική οροσειρά των Αγράφων, σε υψόμετρο 800 μέτρων στην   Ιερά Κοινοβιακή Μονή Παναγίας της  Κορώνης (ή Κορώνας).

ΠΕΡΝΟΥΝ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ

Έρχεται η γερμανοκρατία των προτεσταντών της Ευρώπης και τα μοναστήρια εκεί διαλύονται.

Ο ΑΓΙΟΣ ΘΕΟΣ δεν αφήνει όμως τα πράγματα έτσι .  

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης πρώην Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων κυρός Ιεζεκιήλ. (1874-1953).

Αναλαμβάνει την αναδιοργάνωση τους

Έτσι ανακαλύπτει στα ιερά σεβάσματα της Μονής τα Ιερά  Λείψανα  και το συναξάρι του  ΑΓΙΟΥ ΦΙΛΟΘΕΟΥ και ειδοποιεί τον καθηγούμενο τότε της Ιεράς Μονής Διονυσίου ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ Γέροντα Γαβριήλ, τον πολυμαθέστατο και άοκνο εργάτη της ιστορικής παραδόσεως μας .

Ο Γέροντας Γαβριήλ διείδε την μεγάλη  παρρησία του ΟΣΙΟΥ ΦΙΛΟΘΕΟΥ και αγιογραφεί την εικόνα τον οποίον στην Μονή Διονυσίου τον γνωρίζουν ως «ΧΡΙΣΤΟΥΠΟΛΕΩΣ γόνον»

Τα χρόνια περνούν και ο Γέροντας Γαβριήλ πριν φύγει από αυτήν την ζωή θέλει να κάνει γνωστό τον ΟΣΙΟ στους συμπολίτες του που τώρα λέγονται ΚΑΒΑΛΙΩΤΕΣ και όχι ΧΡΙΣΤΟΥΠΟΛΙΤΕΣ.

Ειδοποιεί την δεκαετία του 70 τον οικείο μητροπολίτη κυρο Προκόπιο και με λιτανεία και εορταστικές εκδηλώσεις φέρνει την εικόνα του ΟΣΙΟΥ από το ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ στην Ιερά Μητρόπολη Φιλίππων Νεαπόλεως και Θάσου.


Φώτο: ο Όσιος Φιλόθεος ο Χριστουπολίτης βλέπει από την Χερσόνησο της Παναγίας απέναντι στο Περιβόλι της στο Άθωνα.

Η ιστορία όμως  έχει και συνέχεια γιατί την φτιάχνει η ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ του ΑΓΙΟΥ ΘΕΟΥ που θέλει να τιμήσει τον ΟΣΙΟ ΦΙΛΟΘΕΟ.

Αυτό είναι το όνομα του « Φίλος του Θεού και Πολίτης Χριστού»

Αυτός ο ΑΓΙΟΣ θα σας βοηθήσει στην νεοθωμανική λαίλαπα

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ μας προηγούμενων ετών που επικαιροποιείται σήμερα

Τι όμορφο πράγμα να σε μνημονεύει η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ως Φίλο του Θεού (ΦΙΛΟΘΕΟΣ) και Χριστού Πολίτη ( ΧΡΙΣΤΟΥΠΟΛΙΤΗΣ)

ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟ του 1989 βρεθήκαμε στην Ι.Μ Διονυσίου στο Άγιον Όρος. Ο γνωστός σε όλους μας προ ηγούμενος της Μονής Γέροντας Παπα – Χαράλαμπος ο Διονυσιάτης από την συνοδεία του Γέροντα Ιωσήφ του ησυχαστή μας καλωσόρισε και μας προέτρεψε να χαιρετίσουμε ένα συντοπίτη μας.

-Παιδιά εδώ έχουμε ένα δικό σας ΑΓΙΟ, τον Όσιο Φιλόθεο τον Χριστουπολίτη

-μα Γέροντα εμείς είμαστε από την Καβάλα και τον τοπικό μας ΑΓΙΟ τον επονομάζουν ΟΣΙΟ ΦΙΛΟΘΕΟ  Καβαλιώτη;

του απαντήσαμε για να πάρουμε από τον ίδιο την βεβαίωση.

-Το χριστιανικό όνομα της πόλης σας είναι ΧΡΙΣΤΟΥΠΟΛΗ, το άλλον μάλλον είναι τουρκικής ετυμολογίας.

Ο ΟΣΙΟΣ ΦΙΛΟΘΕΟΣ , αυτός ο μεγάλος Άγιος της Μονής μας ανδρώθηκε στην βυζαντινή Χριστούπολη που την κατέλαβαν τότε οι τούρκοι και έζησε στα χρόνια πριν την μετονομάσουν σε Καβάλλα.

Άλλωστε ο φίλος μου πατήρ Γεράσιμος ο Μικραγιαννίτης όταν συνέδεσε το απολυτίκιο του Οσίου Φιλοθέου , λέει στην αρχή:

«Χριστουπόλεως γόνος και του Άθω ωράισμα και Μονής του Προδρόμου δένδρον ώφθης κατάκαρπον…» -υπάρχει καλλίτερο πράγμα παιδιά μου να σε μνημονεύουν ως Φίλο του Θεού ( ΦΙΛΟΘΕΟΣ) και Χριστού Πολίτη ( ΧΡΙΣΤΟΥΠΟΛΙΤΗΣ)

– αυτός ο ΑΓΙΟΣ θα σας βοηθήσει στην νεοθωμανική λαίλαπα που έρχεται.

Από αυτά που μας είπε ο σεβαστός Γέροντας το 1989 δεν κατάλαβα πολλά πράγματα, μέχρι που ο ηγούμενος του μοναστηριού του ,ο γνωστός σε όλους μας Γέροντας Θεόκλητος ο Διονυσιάτης έγγραψε για τις ημέρες μας στο άρθρο του «Μελαγχολικαί ενοράσεις» που δημοσιεύθηκε στον Ορθόδοξο Τύπο στις 23 Νοεμβρίου 2001 αναφερόμενος σε διάλογο που είχε με αγιορείτες άγνωστους αγίους ασκητές.

«Ο Θεός θά επιτρέψει την αντικατάσταση της αγίας  Εκκλησίας Του, πού «επεριποιήσατο τώ ιδίω Αίματι», μέ τόν σκοτεινό και δαιμονικόν μουσουλμανισμόν μέσα στην Τοπική  Ορθοδοξία της  Ελλάδος;

Μού απήντησαν με ένα στόμα ότι, ο Θεός θα το επιτρέψει εξ αφορμής τής εκτεταμένης αμαρτίας. Καί ανεφέρθησαν στους βυζαντινούς ρωμηούς, πού δεν μετανοούσαν.

Και όταν πάλιν τους ερώτησα· πώς θα συμβεί αυτό και πότε και τί θά γίνουν οι Έλληνες; 

Απήντησαν, ότι ήδη ενεργείται η άλωση με τα 2-3 εκατομμύρια των μωαμεθανών, πού ονομάζονται μετανάστες, καί πού θα στερεώνονται σταδιακώς μέ τήν ελληνικήν ιθαγένεια, πού θά τούς χορηγεί ευχαρίστως τό Κράτος, δηλαδή η άθεη κυβέρνηση.»  http://www.diakonima.gr

Τα χρόνια πέρασαν φροντίσαμε να μάθουμε περισσότερα για τον Όσιο Φιλόθεο τον Αγιορείτη καθότι οι πηγές ήταν ελάχιστες και να συμπεριλάβουμε κάποια στοιχεία στο πόνημα μας το 2009 με τον τίτλο « Χριστουπόλεως Αναστήλωση – η Χριστώνυμος πόλις απέναντι στην αίρεση και την πλάνη» το οποίο και το διαθέσαμε δωρεάν.

«στα δύσκολα χρόνια περί το 1526 που εφαρμόζεται το παιδομάζωμα και ο εξισλαμισμός ζει ο ΑΓΙΟΣ ΦΙΛΟΘΕΟΣ στην φθαρείσα Χριστώνυμο πολιτεία όπου οι οθωμανοί με παρεμβατικές πολιτικές θέλουν να ξεγυμνώσουν την πόλη αυτή από οτιδήποτε έχει σχέση με ΧΡΙΣΤΟ.

Οἱ γονεῖς του προερχόνταν ἀπό τήν ἐπαρχία τῶν Ἀσιανῶν τῆς πόλεως Ἐλάτειας.

Ἔμεινε νωρίς ὀρφανός ἀπό πατέρα καί ὅπως λέει τό συναξάρι τοῦ Ἁγίου ἡ χήρα μητέρα του «κακουχούμενη καί ὀνειδιζόμενη ἀπό τούς γείτονας ἐπειδή δέν εἴχανε τινά συγγενῆ ὀλοφύρετο μαζί μέ τά δύο ὀρφανά παιδιά της».

Σώθηκε ΑΓΙΟΣ ἀπό τό παιδομάζωμα καί τόν ἐξισλαμισμό μέ τήν θαυμαστή ἐνέργεια τῆς ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ νά τόν ἀπελευθερώνει ἀπό τό δεσμωτήριο καί ἐξαἰτίας αὐτοῦ τοῦ γεγονότος ἀφιερώθηκε Ἅγιος μέχρι τήν ἡλικία τῶν εἴκοσι πέντε ἐτῶν στήν Ἱερά Μονή τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ΚΑΜΜΥΤΖΙΩΤΙΣΣΗΣ πού ἦταν μετόχι τῆς Ι.Μ ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ ὅπως ἀναφέραμε ἀπό τόν 14ο αἰῶνα στήν περιοχή τῆς σημερινῆς χερσονήσου τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ.

Τό 1551 προσέρχεται στήν Ι.Μ. ΑΓΙΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ καί φθάνει σέ ὑψηλά μέτρα Ἁγιότητας καί σέ ἡλικία 84 ἐτῶν τελευτεῖ τήν 21ην Ὀκτωβρίου τοῦ 1610.

Ὁ ἅγιος Φιλόθεος ἦταν γνήσιος Χριστουπολίτης, ζοῦσε σάν Χριστουπολίτης καί πρόσβλεπε νά γίνει Οὐρανοπολίτης «ὅπερ καί ἐγένετο».

Ἔτσι ἀποδεικνύεται περίτρανα ὅτι ἡ ἀλλοτρίωση τῆς χριστωνύμου ὀνομασίας καί «ἡ παρεμβατική πολιτική» τῶν ἀλλοδόξων δέν ἐμπόδισαν τήν ΘΕΙΑ ΧΑΡΗ νά ἀναδείξει μεγάλο τοπικό Ἅγιο στά δύσκολα αὐτά χρόνια. Μπορεῖ νά ἐξαφάνισαν τήν ὀνομασία τῆς Χριστουπόλεως ἀλλά δέν μποροῦσαν νά σβήσουν ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ πού ζοῦσε στίς καρδιές τῶν πιστῶν.»

Εν τω μεταξύ στην όμορφη πόλη της Καβάλας ο πιστός λαός μνημόνευε τον τοπικό του αυτό Αγιορείτη Όσιο με την προσωνυμία του Καβαλιώτη, ήταν δε και το λογικό.

Όμως ο μακαριστός μητροπολίτης Φιλίππων Νεαπόλεως και Θάσου κυρος Προκόπιος αρκετά χρόνια συγκέντρωνε ιστορικά στοιχεία από το συναξάρι του ΑΓΙΟΥ ΦΙΛΟΘΕΟΥ και σε σχέση με την βιωτή του στην πόλη που κοσμεί αυτό το ακρογιάλι της Μακεδονικής ακτογραμμής απέναντι από το ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ και μάλιστα με το περιώνυμο λιμένα του Αποστόλου Παύλου όπου αποβιβάστηκε δια πρώτη φορά στην Ευρώπη ο Απόστολος Παύλος μαζί με την Αποστολική συνοδεία του Ευαγγελιστή Λουκά , Τιμοθέου και Σίλα.

Είχε ήδη ο μακαριστός μητροπολίτης συγγράψει πόνημα από το 1980 για τον Όσιο Φιλόθεο αλλά πάντα τον προβλημάτιζε το γεγονός ποια θα ήτο η προσωνυμία του.

Αρχές καλοκαιριού του 2011 ενώ τελείωνε την επαυξημένη και συμπληρωματική έκδοση της πρώτης συγγραφής του με τον τίτλο « Όσιος Φιλόθεος ο Χριστουπολίτης, Ιστορία – Βίος – Ακολουθία» Ιερά Μητρόπολη ΦΝΘ, Τοπικοί Άγιοι, εκδόσεις Παρουσία μας εκμυστηρεύθηκε ότι βίωσε ένα « έκτακτο γεγονός» με τον ΟΣΙΟ και συμπλήρωσε:

Έχω βεβαία την πεποίθηση ότι τον ΑΓΙΟ ΦΙΛΟΘΕΟ θα πρέπει από του νυν και εως του αιώνος να τον επονομάζομεν ως ΧΡΙΣΤΟΥΠΟΛΙΤΗ

Είναι πρώτη φορά που αποκαλύπτομαι το έκτακτο αυτό γεγονός που βίωσε ο μητροπολίτης Προκόπιος, όπως μας το αφηγήθηκε ο ίδιος:
- παρουσιάστηκε ενώπιον μου στο Ιερό Θυσιαστήριο από το πουθενά και όταν τον ρώτησα ποιος είναι μου απήντησε « είμαι ο ΟΣΙΟΣ ΦΙΛΟΘΕΟΣ Ο ΧΡΙΣΤΟΥΠΟΛΙΤΗΣ και ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ»

-Είναι μεγάλος ΑΓΙΟΣ και προστάτης αυτής της Πόλης, μας  είπε επίσης ο ίδιος, μιας πολιτείας που βρίσκεται σε κομβικό γεωπολιτικό σταυροδρόμι και την εποφθαλμιούν πολλοί αλλόδοξοι- ΤΟΥΡΚΟΙ  και ομόδοξοι- ΒΟΥΛΓΑΡΟΙ  αλλά και πέρασε πολλές γενοκτονίες.  

Τότε θυμήθηκα τον Παπα – Χαραλάμπη τον Διονυσιάτη και τα ίδια που μου έλεγε το 1989.


Με Πίστη και Ελπίδα

Δρ. Κωνσταντίνος Βαρδάκας

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...